Sanibonani! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rachelle Cals - WaarBenJij.nu Sanibonani! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rachelle Cals - WaarBenJij.nu

Sanibonani!

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

08 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Oftewel hallo allemaal,

Ondertussen ben ik al bijna een maand in het prachtige Zuid-Afrika. De tijd vliegt voorbij wat natuurlijk alleen maar een goed teken is.

We zijn drie weken geleden naar Johannesburg geweest. Hier hebben we de City en Soweto tour gedaan. Voor de City tour waren we iets te laat omdat onze fijne navigatie ons de verkeerde kant op had gestuurd. De Soweto tour was erg mooi om mee te maken. Het is de grootste township van Zuid-Afrika en natuurlijk wereld beroemt door het huis van Nelson Mandela. Na de Soweto tour zijn we met een groep van 20 man gaan uiteten en heb ik mijn eerste struisvogel burger gehad, HEERLIJK! Op zondag hebben we rustig aangedaan aangezien we de dag van te voren goed op stap waren geweest. ’s Avonds hadden we een braai bij de ‘dutch guys’. Deze jongens wonen een paar wijken verder op waar we regelmatig contact mee hebben.

Het weekend erna zijn we op vrijdag naar Empire Escape geweest, dit is een pub waar verschillende bandjes optraden die blijkbaar erg populair zijn in Zuid-Afrika. De dag erna zijn we met een groep naar Pretoria high school for girls geweest. Hier was een markt met lekker eten en verschillende kraampjes. Samen met Monique, Suzan en Simone heb ik een gefrituurde rups gegeten wat echt afschuwelijk was! In de middag zijn Suzan, Simone Peter en ik naar Cradle of Humankind geweest. Dit is een museum in the middle of nowhere over de evolutie van de mens. Zondag zijn we naar Park Acoustics geweest, dit is een maandelijks festival boven op een berg met prachtig uitzicht over de stad. Het is een klein festival en iedereen neemt zelf eten en drinken mee. De bands die er waren viel erg in de smaak bij iedereen, dus de voetjes gingen van de vloer!

Afgelopen weekend hebben Suzan, Lieke en ik meegedaan aan de Run4Rhino. Om 7 uur ’s morgens begon het, 5 km in 35 min. Ik was er tevreden mee. Daarna zijn we naar de Spring picknick geweest met een aantal mensen van Friends. Daar eenmaal aangekomen zagen we pas echt hoe de zwarte bevolking kan feesten. Uit elke auto hingen mensen te dansen op ‘sjuddel’ muziek, zelf op de auto’s stonden ze. Toen wij blanke toeristen uitstapte kwamen ze naar ons toe alsof ze nog nooit een blanke hadden gezien. Ze wilde met ons op de foto en ons aanraken, vooral de dames waren hierop uit. Gelukkig was Ruru mee, zij werkt bij Friends en is zelf een Zuid-Afrikaanse waardoor ze ons goed heeft beschermt. Het was wel weer een ervaring om nooit te vergeten. Zondag zijn we naar het leeuwen park geweest. Hier heb ik met leeuwen geknuffeld, een giraffe eten gegeven en een tour met de auto gemaakt door het park. De leeuwen kwamen langs onze auto gelopen wat zorgde voor een flink adrenaline kick en mooie foto’s. In de avond zijn we naar Sandton geweest, dit is een voorbuurt van Johannesburg waar de rijkere mensen wonen. Santon staat zelfs bekend als de rijkste buurt van heel Afrika omdat de huur van de huizen het hoogst is. We waren daar omdat Dylan, een van de ‘dutch guys’, ons had uitgenodigd voor een Braai (BBQ). Toen we binnen kwamen zagen we al meteen dat we met ’t vutje in de botter gevallen woare. Ik heb nog nooit z’n lekkere Braai gehad!

Tussen al deze leuke weekenden in gaan we braaf naar stage. Suzan en ik hebben de afgelopen tijd ons vooral bezig gehouden met het beter leren kennen van de cliënt en meegeholpen voor de Qumi markt. Ik heb nog nooit zoveel verschillende koekjes gebakken (Oma’s jullie kunnen trots op mij zijn). Vandaag hebben we meer duidelijkheid gekregen over ons project. We willen een richtlijn gaan opstarten voor wanneer er ongevallen zijn. In de omgeving zijn veel verschillende ziekenhuizen die allemaal op hun eigen manier werken. We willen gaan proberen om meer duidelijkheid te krijgen welk ziekenhuis wat kan doen. Verder maken ze gebruik van een format, wanneer iemand naar het ziekenhuis gaat staan daar alle belangrijke gegevens op zoals achtergrond en medicatie. Deze formats zijn niet meer up to date dus hier willen we ook aan gaan werken. Ook willen we proberen dat de cliënten meer participeren in het huishouden, hiervoor zullen we de house mothers training moeten geven hoe ze het moeten aanpakken. We zullen ons dus absoluut niet vervelen tijdens het werk.

Ik ga me een Savannah open trekken!

kubwa kiss

  • 09 September 2014 - 08:55

    Judith Cals:

    Hey Rachelle,


    Heb je een rups gegeten?! Stoer! Het klinkt erg gezellig, de dingen die je allemaal doet. En natuurlijk fijn dat je een goede invulling aan je stage kan geven. Blijf ons vooral op de hoogte houden, erg leuk om je verhalen te lezen!

    x

  • 09 September 2014 - 11:19

    Wendy Roberts:

    Hey Rach!

    Wat een superverhaal alweer. Ik heb de foto's van de leeuwen en giraffen al voorbij zien komen op facebook. WAUW! Klinkt allemaal erg gezellig;)

    xx

  • 09 September 2014 - 13:09

    Rik:

    Raschhh..
    toemaaar struisvogel, rups haha..EN Rachelle 5km in 35 min dat is hielemaol neet slecht voor jou ongeoefende beentjes hihi!!
    Je hebt het naar je zin, gelukkkig..Have fun there!

    Groetjesssss van mij&Lie, mam&pap.

  • 09 September 2014 - 21:39

    Lily:

    Hè meissie, het is een genoegen om je foto's en verslagen te lezen. Wat heb jij een mooie stage! Geniet en let goed op jezelf!
    Liefs van dien tante xxxx

  • 09 September 2014 - 23:20

    Jeanine Cals:

    Te gek mubke, ik zou willen dat ik 30 jaar jonger was.
    De rups mag je bij ons van het menu schrappen.
    Ik kijk uit naar oktober. Dikke knuffel. Trotse mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Hallo allemaal, Via deze blog kunnen jullie mijn avontuur in Zuid-Afrika volgen.

Actief sinds 09 Aug. 2014
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 6206

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 23 December 2014

Zuid-Afrika reis

Landen bezocht: